1. Bedrägerier
  2. AI-Bedrägerier
  3. Falsk Marknadsföring med AI

Falsk Marknadsföring med AI

Med artificiell intelligens är det möjligt att samla in ljudklipp på kända personer för att skapa ai-genererade ljudklipp som låter som att det är den kända personen som talar. Det kan till exempel röra sig om kända entreprenörer, artister eller TV-kändisar. Bedragarna använder dessa AI-genererade röster för att marknadsföra icke-existerande eller värdelösa produkter. Genom att imitera rösterna hos välkända personligheter kan bedragarna ge sken av att dessa kändisar gör reklam för, eller går i god för produkten, vilket ökar trovärdigheten och lockar fler köpare. När kunden väl köpt vad de nu marknadsför så går det inte längre att få tag på dem.

Exempel: Du stöter på en reklamfilm på sociala medier där en röst som liknar och utger sig för att vara en känd person introducerar en ny gadget som lovar att göra ditt liv bättre eller enklare. Videon uppmanar dig att förbeställa denna produkt genom att betala en deposition. Trots det övertygande ljudklippet finns det få detaljer om produkten och företaget bakom erbjudandet är okänt och nystartat.

Hur undviker du detta?

  • Innan du köper något från en annons, kolla upp företagets eller produktens legitimitet. Sök efter recensioner, klagomål och andra användares erfarenheter.
  • Kolla den påstådda kändisens officiella sociala mediekanaler och hemsida för att se om de faktiskt har offentliggjort sitt stöd för produkten. Kanske den till och med känner till bedrägeriet och varnar om det.
  • Vissa AI-tekniker kan fortfarande lämna subtila ledtrådar i rösterna som kan upptäckas vid noggrann lyssning, såsom ovanliga tonfall eller mindre språkliga fel.
  • ai
  • falsk marknadsföring
  • falsk
  • produkt
AI-falsk-marknadsföring

Känner du någon som skulle ha nytta av denna artikel?