- Bedrägerier
- Telefonbedrägerier
Bluffsamtal från myndigheter
Bluffsamtal från myndigheter
Dessa bedragare ringer runt till folk och utger sig för att vara från en myndighet, såsom polisen, skatteverket, eller försäkringskassan. Bedragarna försöker övertyga dig om att du är i någon form av trubbel eller har obetalda avgifter till myndigheten. De begära ofta omedelbar betalning eller personlig information under hot om juridiska konsekvenser.
Exempel: Du får ett samtal från någon som påstår sig ringa från skatteverket. De informerar dig om att du har en obetald skatteskuld och att du måste betala omedelbart för att undvika rättsliga åtgärder eller gripande. De kan be dig att genomföra en överföring eller be om dina person- eller bankuppgifter.
Exempel på Bluffsamtal från myndigheter
"Arresteringsorder" från Polisen

Ett exempel på bluffsamtal som dykt upp är från vad som framstår att vara en telefonväxel från polisen. Samtalet kommer från ett privat nummer och rösten berättar att det är från polisen och meddelar att de har en arresteringsorder för dig för t.ex. penningtvätt, eller något annat. Du blir sedan ombedd att trycka 1 för att komma till polisen. Bedragarna hoppas att du ska bli skrämd till att tro att du har blivit misstänkt för ett brott och att du då ska vilja prata med dem för att förklara att det har blivit ett fel. Om du väl pratar med dem så ber de dig troligtvis att lämna ut privata uppgifter. Om de säger att det rör sig om penningtvätt eller ekonomisk brottslighet kommer de troligtvis försöka få dig att lämna ut bankuppgifter för att de ska kunna verifiera att du inte gjort något fel. I själva verket kommer de försöka använda de uppgifterna för att rensa ditt bankkonto.
Falskt nödsituation om dotter med hjälp av AI

Här är ett exempel återberättat från Aftonbladet där en 90-årig kvinna har blivit lurad av någon som ringt med en påhittad nödsitation, utgett sig för att vara polis och sedan använt AI för att härma rösten av dottern.
Hur undviker du detta?
- Var skeptisk: Myndigheter kontaktar normalt inte individer via telefon för att begära omedelbara betalningar eller personlig information.
- Begär identifiering: Be om namn, tjänstenummer och myndighetens telefonnummer. Leta upp telefonnummret till myndigheten själv och se om det stämmer.
- Ge aldrig ut din personliga eller finansiella information över telefon till någon som kontaktar dig oväntat, oavsett hur övertygande de låter.
- Om du verkligen är skyldig pengar till en myndighet, se till att du betalar genom deras officiella betalningskanaler. Myndigheter accepterar aldrig t.ex. presentkort eller kryptovaluta som betalningsmetod.
- myndighet
- falsk
- skatteverket
- böter












