1. Bedrägerier
  2. Nätbedrägerier
  3. "Du är vår 1.000.000:e kund"

"Du är vår 1.000.000:e kund"

"Du är vår miljonte kund"-bedrägeriet är en typ av internetbluff som utnyttjar lockelsen av gratispriser eller exklusiva erbjudanden för att lura användare. Dessa bedrägerier presenteras vanligtvis via pop-up-fönster, banners på webbplatser, eller i e-postmeddelanden och hävdar att användaren har blivit den "miljonte besökaren" på sidan och därmed vunnit ett pris. För att hämta ut priset uppmanas användaren att ange personlig information eller att genomföra en betalning.

Exempel: Du surfar på webben när ett pop-up-fönster plötsligt visas med meddelandet: "Grattis? Du är vår miljonte besökare! Klicka här för att hämta din exklusiva belöning!" När du klickar på pop-up-fönstret omdirigeras du till en sida som ser ut som den tillhör ett välkänt varumärke eller företag. Sidan begär att du fyller i en undersökning, anger personlig information eller betalar en liten avgift för frakt och hantering för att hämta din "gratis" gåva.

Hur undviker du detta?

  • Undvik att klicka på pop-up-fönster eller oväntade banners som hävdar att du har vunnit priser.
  • Var alltid skeptisk till meddelanden som säger att du har vunnit något, särskilt om du inte aktivt har deltagit i en tävling eller ett lotteri.
  • Dela aldrig din personliga information lättvindigt, särskilt på platser som du inte har verifierat som legitima.
  • miljonte
  • kund
  • pris
  • klicka
En dator med en popup

Känner du någon som skulle ha nytta av denna artikel?